Kramp voor het goede doel

De Groot loopt marathon uit met Kramp

Internist Marco de Groot heeft de marathon van Chicago uitgelopen. Dat leverde hem 15 mille op voor de stichting Matthijs. Gefeliciteerd.

Een hele marathon uitlopen is een prestatie van formaat.
‘Dank je wel. Het was heel erg zwaar. Ik heb ooit twee halve marathons uitgelopen waarvan één ongetraind. De afgelopen maanden heb ik twee keer in de week gelopen. Dat zou voldoende moeten zijn om de marathon uit te lopen dacht ik, maar dat is me wel tegengevallen.’

Wat is er gebeurt dan?
‘Na een kilometer of dertig werd ik overvallen door een vreselijke kramp. En dat terwijl de eerste helft van de marathon juist prima verliep. Maar op gegeven moment had iko ver m’n hele lichaam kramp, heel erg.’

Maar u kon niet stoppen…
Dat klopt. Ik had voor zo’n 15.000 euro aan geldelijke toezeggingen binnen voor de stichting Matthijs, die jongeren met leukemie wil ondersteunen. Het geld kreeg ik alleen als ik de marathon zou uitlopen. Ik moest wel verder, of ik wilde of niet.’

Verder lopen met kramp kan gevaarlijk zijn, zoals u als arts ongetwijfeld weet.
‘Nou en of. Ik heb al eens eerder een spierscheuring gehad. Ook heb ik last gehad van de hamstrings. Ik was echt bang dat de kramp zou leiden tot een spierscheuring. Gelukkig is het niet zover gekomen.’

Hoe heeft u de krampaanval overleeft?
Ik heb een heel stuk gewandeld en ben zelf een tijdje gaan zitten. Je mag best zeggen dat die laatste tien kilometer een martelgang waren. Als ik niet voor het goede doel had gelopen was ik uitgestapt. Zeker weten.’

Tevreden met de opbrengst?
‘Meer dan dat zelfs. De 15.000 euro die ik heb opgehaald was echt veel meer dan ik op gerekend had. We hebben nu een prachtig beginkapitaal binnen om de eerste wensen van de stichting Matthijs in te willigen.’

Vertel eens over de stichting.
Die is vernoemd naar Matthijs, een jongen uit Geesteren die onlangs helaas is overleden aan leukemie. Mensen die leukemie – bloedkanker dus – hebben, moeten een aantal weken doorbrengen in een isolatiekamer in verband met het gevaar op infecties. Vooral voor jongeren is dat heel zwaar. De stichting Matthijs wil geld inzamelen voor de aanschaf van laptops, zodat de patiënten via de computer contact kunnen onderhouden met de buitenwereld.’

Voor 15.000 euro kunnen mooi wat computers aangeschaft worden.
‘Het is de bedoeling dat er meer aan geschaft wordt dan alleen computers. Zo is een lekkere fauteuil, waarin de mensen kunnen zitten ook heel belangrijk. Vijftienduizend euro is een mooi begin, maar daarmee zijn we er nog lang niet.’

Alweer andere plannen om geld in ter zamelen voor het goede doel?
‘Leuk dat je het vraagt. In het vliegtuig, op de terugweg van Chicago, was ik er nog over aan het denken. Het lijkt me wel wat om eens mee te doen aan zo’n ultraloop over honderd kilometer. Dan laat ik me per kilometer sponsoren. Dat zou toch een mooi bedrag moeten kunnen opleveren.’

Hematoloog

Tagged with: ,