Spinnen voor het goede doel

Spinnen voor leukemie patiënten
Tubbergen – 29 januari 2005 – TC Tubantia

Deelnemers van de spinningmarathon moeten in een redelijk razend tempo 6 uur spinnen. Vier eerstejaars studenten van het Groningse Hanze Instituut voor Sportstudies moeten een project op touw zetten. Het viertal, bestaande uit Lucien Hoek uit Tubbergen, Martijn van de Maat uit Rijssen, Jan Paul Röben uit Deventer en Carine Vos uit Assen, had kunnen kiezen voor het organiseren van een ‘gewone’ sportdag, maar koos in plaats daarvan voor het houden van een spinningmarathon voor het goede doel. ‘We wilden graag iets betekenen voor anderen’, verklaart Lucien Hoek.

Spinningmarathon, spinnen, goede doel, Stichting Matthijs
Stichting Matthijs is opgericht na het overlijden van de Geesterse Matthijs Kienhuis aan acute leukemie op 23-jarige leeftijd. De stichting heeft zich ten doel gesteld het andere patiënten in isolatiekamers zo aangenaam mogelijk te maken door middel van bijvoorbeeld een magnetron, video’s, dvd’s en een laptop. Hiermee hebben de patiënten in de isolatiekamers contact met de buitenwereld. Lucien Hoek: ‘We hebben een gesprek gehad met de ouders van Matthijs en die reageerden heel positief op ons plan.’

De marathon wordt gehouden op zondag 6 maart in de Verdegaalhal in Tubbergen. Deelnemers kunnen zich inschrijven in groepsverband, maar ook individueel. Zes uur achter elkaar fietsen van negen tot drie is eigenlijk de bedoeling, maar een uurtje op de spinbike mag ook. Tien euro kost de fiets voor zestig minuten en vijftig euro voor de volle zes uur.

Er komen die eerste zondag in maart zo’n 75 fietsen in de Tubbergse sporthal te staan en de eerste aanmeldingen zijn inmiddels binnen. Ook hebben enkele nationaal bekende spinningdocentes toegezegd les te komen geven.

De vier studenten zijn de komende weken druk met de voorbereidingen, die ze gewoon tussen de lessen en tentamens door moeten doen. Zo moet de internetsite nog af, is er geld nodig voor reclameborden en zijn ze dringend op zoek naar sponsors die kunnen zorgen voor drinken en fruit. Verder moeten er flyers worden verspreid onder de diverse sportscholen en wielerclubs in de regio.

spinningmarathon

Wie mee wil fietsen, kan zich aanmelden:

Tubbergse sportschool Studio Sport
L. von Bönninghausenstraat 37
Website: Studiosport

Meer activiteiten in 2005.