Matthijs’ verblijf in Isolatiekamer

Iedere dag worden jonge mensen ernstig ziek, net zoals Matthijs. Uit ervaringen blijkt dat het medisch personeel altijd zijn best doet om het verblijf in isolatiekamers zo aangenaam mogelijk te maken, maar vaak ontbreken daar de middelen voor.

matthijs

MST – Enschede

Matthijs Kienhuis, student aan Hogeschool Saxion in Enschede, overleed vorig jaar in ons ziekenhuis aan de gevolgen van leukemie. Door wekenlang gedwongen verblijf in de isolatiekamer op de afdeling Hematologie, ondervond Matthijs aan de lijve hoe zeer hij een laptop met internetverbinding, een lekkere stoel, of een magnetron om een snack op te kunnen warmen miste.

Als je wekenlang op zo’n afdeling moet liggen kan het snel heel saai worden, daarom is het goed als men luxe voorzieningen zoals tv, laptop of een magnetron op een kamer mag hebben. Een laptop zou zeer handig zijn op deze afdeling, omdat men zo de kans heeft om met de buitenwereld te communiceren. Door een laptop heeft de patiënt de mogelijkheid met zijn familie of vrienden te communiceren en familie en vrienden kunnen de patiënt natuurlijk zo ook op de hoogte houden over dingen die in de buitenwereld gebeuren. Als hij genezen zou zijn, zo nam hij zich voor, zou hij een actie op poten zetten voor het Medisch Spectrum om geld in te zamelen voor dit soort extra’s.

Helaas heeft hij dit niet meer mogen meemaken. Zijn ouders hebben Matthijs’ wens alsnog in vervulling laten gaan en Stichting Matthijs opgericht. Begin juli zijn zes laptops met webcam aan de afdeling F1 aangeboden, evenals een vrieskast en relax stoelen.

Angele Scholtes

Tagged with: , ,