Met dank aan Matthijs

Dankzij Matthijs laptops voor in isolatiekamers

Stichting geeft laptops aan leukemiepatiënten op isoleerkamers

Met dank aan matthijs

Matthijs Kienhuis heeft maanden doorgebracht in isolatiekamers in verschillende ziekenhuizen. Tijdens die ziekenhuisbezoeken bedacht hij manieren waarop het verblijf voor patiënten draaglijker gemaakt kon worden.

‘Als ik straks klaar ben met mijn ziekte, ga ik geld inzamelen voor het ziekenhuis. Voor een computers en magnetrons.’ Leukemiepatiënt Matthijs Kienhuis uit Geesteren heeft de strijd tegen zijn ziekte verloren. Maar de Stichting die gisteren officieel opgericht is, gaat haar doel verwezenlijken.

Er is al een paar honderd euro gestort op de pas geopende bankrekening van de nieuwe stichting. Het geld werd door studenten van de Saxion Hogeschool in Enschede bijeengebracht, tijdens de introductieweek. Hun medestudent commerciële economie overleed op 5 februari vorig jaar, 23 jaar oud. ‘Ze zijn Matthijs nog niet vergeten en willen meehelpen waar ze kunnen. Dat doet ons ongelofelijk goed’, zeggen Suzan en Harry Kienhuis.

Ze vertellen het verhaal van hun zoon. Een  gezonde jongen, die nooit wat mankeerde. ‘Hij stond niet eens bij de huisarts in de computer’, merkt Suzan op. Tot die ene dag in juli 2001. Het begon met een raar rood plekje op z’n scheenbeen. En moe, dat was hij de laatste tijd ook. Een paar dagen later werd, na bloedonderzoek, de diagnose gesteld. Acute leukemie in het beenmerg.

‘Dan gaat het leven helemaal op de kop. De ene dag was hij nog volop bezig metzijn schoolopleiding, met uitgaan, met meiden. En de andere dag kreeg hij chemokuren en lag hij alleen op een isoleerkamer. Omdat hij vatbaar was voor elke bacterie en omdat elke infectie, hoe onschuldig die ook lijkt, levensbedreigend kan zijn’, vertelt Ruben, broer van Matthijs.

Zijn familie probeerde zoveel mogelijk bij Matthijs op bezoek te gaan, er voor hem te zijn. In totaal lag hij 161 dagen in het ziekenhuis. ‘Maar hoe vaak je er als familie ook bent, er blijven nog veel momenten over waarop de patiënt alleen, afgesloten van de buitenwereld, met zijn strijd tegen kanker en de dood moet worstelen. Afleiding en contact maken met de buitenwereld is dan enorm belangrijk.’

Hij miste vooral een computer met internetverbinding, om te mailen met zijn vrienden. En een magnetron. Want op de momenten waarop het eten in het ziekenhuis geserveerd werd, was hij vaak misselijk. Terwijl hij later op de dag wel weer trek had. Ruben: ‘De krappe budgetten in de zorg staan de aanschaf van dergelijke extra’s niet toe. En na Prinsjesdag denk ik dat het alleen maar moeilijker gaat worden in de zorg. Let wel, de behandeling en verpleging in het MST in Enschede was geweldig, hoor! Maar de patiënt heeft goede voorzieningen gewoon nodig om die zware weken in de isolatiekamers vol te kunnen houden.’

De eerste maanden na de dood van Matthijs viel de familie in een groot gat. Maar na een half jaar kwamen de woorden en wensen van Matthijs sterk bovendrijven. ‘We willen zijn wens waarmaken’, zegt zijn vader. Het eerste doel van de stichting isgeld in te zamelen voor de aanschaf van vijf laptops met internetverbinding, voor devijf isolatiekamers in het MST in Enschede. Maar daar zal het niet bij blijven. In het bestuur van de stichting zijn niet alleen de ouders van hem vertegenwoordigd, maar ook zijn mentor van Saxion Hogeschool, zijn huisarts, een verpleegkundige en een hematoloog va n het MST. ‘We hebben de stichting breed opgezet, zodat we structurele hulp kunnen bieden. Ons doel is het verblijf van patiënten, die intensief behandeld moeten worden, enigszins te veraangenamen’, zegt Suzan Kienhuis.

Discotheek Bruins in Saasveld, de uitgaansgelegenheid van hem, heeft inmiddels de accommodatie beschikbaar gesteld voor een benefietconcert. Dr. M. de Groot, hematoloog in het MST, gaat op 10 oktober de marathon van Chicago lopen en laat zich door het verpleegkundig personeel sponsoren. Ook die opbrengst gaat naar de Stichting Matthijs.

Een medestudent van Saxion Hogeschool is bezig een website op te zetten http://www.stichtingmatthijs.nl , die binnenkort actief is.