Kramp in de benen voor stichting Matthijs

Kramp in de benen levert € 15.000,- op

Naamloos

Hematoloog Marco de Groot heeft in Chicago 15.000 euro bijeengelopen voor de Stichting Matthijs.

ENSCHEDE – Hematoloog Marco de Groot heeft afgezien. Met kramp in de benen liep hij afgelopen weekeinde in een tijd van 4.35 uur de marathon van Chicago. Daarmee rende hij 15000 euro bijeen voor de Stichting Matthijs. Matthijs Kienhuis uit Geesteren stierf aan leukemie, een ziekte waar hematologen als De Groot nauw bij betrokken zijn.

De Groot weet nu een klein beetje wat zijn patiënten meemaken als ze een chemokuur ondergaan. Na twee uur lopen kreeg hij zware kramp en moest hij zijn tempo aanpassen. Toen hij over de finishstreep kwam, moest hij per rolstoel worden afgevoerd. Vier uur na afloop van de marathon wilde hij in een restaurant iets eten, maar zijn lichaam protesteerde hevig. “Naast mij werd ook eten opgediend. Toen ik dat zag, werd ik direct ziek. Ik wist meteen hoe een patiënt die een chemokuur krijgt zich voelt. Zij gaan ook onvoorbereid een hele zware strijd aan.” Matthijs’ moeder Suzan Kienhuis heeft de tocht van De Groot via het internet gevolgd. Ze leefde intens mee met de arts. ‘Hij heeft het de laatste kilometers heel moeilijk gehad. Met kramp in zijn benen heeft hij toen gelopen, maar hij heeft het volgehouden.’

Binnen het Medisch Spectrum Twe4nte (MST) in Enschede is ook geld opgehaald. Patiënten met een eigen bedrijf wilden de arts steunen en ook de verschillende maatschappen tekenden in op zijn sponsorlijst. ‘Er is een grote saamhorigheid, hoewel het in de gezondheidszorg financieel wel slecht gaat.’

De Groot weet al waarvoor hij het bij elkaar gelopen geld gaat gebruiken. ‘Nieuwe fauteuils, dat zou echt een vooruitgang zijn. Patiënten moeten nu op van die harde klapstoeltjes zitten.’Het bestuur van de stichting vergadert op 21oktober over de manier waarop het geld besteed gaat worden.

Voorafgaande aan de marathon is al tweeduizend euro binnengekomen op de rekening van de Stichting Matthijs. Mensen die een bedrag willen stortten kunnen dat doen op rekeningnummer 13.21.20.44.74 ten name van de Stichting Matthijs. Het geld is bestemd voor isolatiekamers in het MST.