Marga van Praag zet zich in voor Stichting Matthijs

Marga van Praag

Veiling CSI Twente
Geesteren – 15 juni 2006 – TC Tubantia

Natuurlijk staat ze hier voor niks. Sinds Marga van Praag van het NOS Journaal een item over kinderen met kanker maakte, grijpt de ziekte haar. En dús heeft ze zich gisteravond ingezet voor Stichting Matthijs.

Ze knalt opeens door de partytent, vol drinkende fans van bier en paarden. Dat er geld binnen moet komen voor de Stichting Matthijs, de buurjongen van CSI Twente in Geesteren die aan acute leukemie overleed. Na 165 dagen ziekbed, alleen in een geïsoleerde kamer. Dat de gasten dadelijk moeten bieden.

Ze staat zonder gage in Twente. Ze hoorde van collega Patrick Holtkamp, eerder bij TV Oost, over Stichting Matthijs. De Saxion-student hoorde in 2001, op 23-jarige leeftijd, dat hij de gevaarlijkste bloedkanker had. ‘Bij het Jeugdjournaal heb ik ooit een item over kinderen met kanker gemaakt. Dat greep me heel erg aan. Wie heeft niet iemand met kanker in zijn omgeving? Patricks moeder overleed er vorig jaar aan. Zo’n veiling als deze móet je gewoon doen.’ Dan schuift Miss Overijssel 2006 in beeld, fraai en frêle. Zij en de ranke Kim Kötter mogen de stukken over het plankier dragen. Leonie Lammers (19) uit Haaksbergen kickt zelf op een kleurig kunstwerk van Paul Eertman. ‘Een soort koe met een feestmuts, ja. Aan een strak witte muur en dan: Boem!’ Ze doet Bedrijfskunde aan de UT. Een miss moet tegenwoordig meer dan twee ‘pluspunten’ hebben. ‘Minimaal havo’, reageert Leonie gevat. Of de blondine wat met paarden heeft? ‘Hooguit met paardenrookvlees. Lekker op beschuit, maar niet verder vertellen hier…’

De show begint. De missen marcheren naar voren met het eerste stuk: een doek van Frans Molenaar. Wie biedt, roept Wilmink. 150? De meute kletst en keuvelt onverstoorbaar door. Dan bemoeit Marga zich er mee. Ze wijst de gasten op de noodzaak van laptops en vertier voor zieke kinderen. Ze stapt van het plankier en loopt tussen de bezoekers door. Waar zij verschijnt, zwijgen de aanwezigen. ‘Nu blijft het oorverdovend stil’, constateert dit Journaalgezicht (‘in september word ik zestig en nog géén rimpeltje, hè?’). De meute komt wat los. Inval-veilingmeester Wilmink hamert af. De eerste vierhonderd euro zijn binnen. Suzan Kienhuis, de moeder van Matthijs, volgt de veiling van een afstand. Ze is een beetje gespannen. ‘Best spannend. We doen dit voor het eerst. Op CSI komen veel mensen af.’ Jammer alleen van de mooie zomeravond; veel gasten drinken hun Grolsch buiten de partytent. Suzan ziet Marga een knappe imitatie van een visvrouw op de markt weggeven. ‘Ze zijn moeilijk bij de les te krijgen. Ja, als je hier de hele middag aan de bar hebt gestaan…’ En Pino’s dekking? Zijn ‘gouden schot’ gaat mis, als enige kavel. Gerekend is op duizend euro. Maar dat biedt niemand. En op een koopje doet de hengst het niet. Niettemin is de stichting Matthijs gisteravond zowat 20.000 euro rijker geworden. Met dank aan Marga van Praag.

Veiling CSI Twente

Schilderij voor de veiling van CSI Twente