Leukemiepatienten lachen achter laptop

Enschede – 27 maart 2006 – TC Tubantia

Leukemiepatienten lachen achter laptop - Persarchief 2006

Leukemiepatienten lachen achter laptop – Persarchief 2006

Een middag lachen voor mensen die ziek zijn en voor wie er dikwijls niet veel te lachen valt. Het idee van de Rotaract Club slaat aan. Voor de benefietvoorstelling ‘Lachen voor Leukemie’ loopt Theater Concordia vol. En de kas dus ook: 8500 euro.

Di Stephano (de clown van Circus Tijdgeest), Volle  Venten (twee komieken), Lambert-Jan Koops (een cabaretier) en Jan Riesewijk, bekend van de soapserie Van Jonge Leu en Oale Groond zijn aanwezig. Ze vermaken deze middag niet alleen de bezoekers in Concordia, maar ook zes leukemiepatiënten op de afdeling F1 in het MST. De voorstelling is namelijk door een technisch hoogstandje via een beperkt toegankelijke internetsite live te volgen. Een uitkomst voor de patiënten, die in isolatiekamers verblijven.

Prienke Smit (57) heeft zich verheugd op een middag pure ontspanning. Ze goochelt op haar laptop als een volleerd computerdeskundige. Aanvankelijk is het beeld klein, maar dat euvel is snel verholpen. De Enschedese kijkt bewonderend naar de voorstelling en geniet van de grappen en grollen van vooral de Voile Venten uit Hengelo. Ik vind het niet meer dan logisch dat wij iets voor anderen in de maatschappij kunnen doen’, legt Rotaract-voorzitter Michiel Wegdam (29) uit. De eigenaar van een autobedrijf heeft heel wat uren in de benefietvoorstelling gestoken. Maar hij slaat zich zelf niet op de borst. Liever geeft hij een compliment aan de artiesten, die allen belangeloos optreden.

Rotaract, in 1Rotaract Club968 opgericht als jongerenafdeling van Rotary International, is een wereldwijde organisatie met ruim 176.000 leden, verdeeld over 156 landen. Nederland telt ongeveer 45 clubs, waaronder de Rotaract Club Hengelo-Enschede, opgericht in 1999. De club telt vijftien leden. Allen jonge ondernemers (18-55 jaar) die regelmatig bij elkaar komen en dan projecten voorbereiden voor mensen en instellingen die het moeilijk hebben. Zij hebben deze middag familie, vrienden en zakenrelaties warm gemaakt voor de benefietvoorstelling. De entree, vijftig euro, vormt geen beletsel. De zaal, met een capaciteit van 150 stoelen, is uitverkocht. Van de opbrengst, 8500 euro, worden spullen gekocht als laptops, webcams, relaxstoelen en dvd-spelers die het zware en lange verblijf van leukemiepatiënten in het MST enigszins verlichten. De benefietvoorstelling is een groot succes en smaakt naar meer.
Een herhaling volgend jaar, met mogelijk hetzelfde doel, wordt dan ook sterk overwogen.