Interview met bestuurslid Niels Bouwhuis

Enschede – 05 mei 2006 – SAX-magazine
Interview met Niels Bouwhuis

Niels Bouwhuis

In de rubriek Open en bloot: de mens achter de student of medewerker. Deze keer een interview met: Niels Bouwhuis, laatstejaars student Bedrijfsinformatica. Niels Bouwhuis zet zich als bestuurslid van de landelijk bekende Stichting Matthijs in voor het lot van leukemiepatiënten die op isolatiekamers moeten verblijven.

Met hart en ziel zetten bestuursleden en leden van de stichting zich voor hun primaire doelstelling in. Het bieden van wat meer afleiding en een gezelligere, wat huiselijke sfeer in isolatiekamers. Hier moeten leukemiepatiënten soms maandenlang onafgebroken verblijven en moeten het contact met de buitenwereld noodgedwongen tot een uiterst minimum beperken. Dit overkwam de aan acute leukemie overleden 23-jarige Saxion-student Matthijs Kienhuis ook. Maar liefst 161 dagen bracht hij in de isolatiekamer door. Met niet veel meer dan een tafel, stoel, bed en kleine televisie. Dit langdurige verblijf zonder veel afleiding leidde ertoe dat Matthijs de wens uitte dat mensen die na hem in dergelijke isolatiekamers zouden moeten verblijven, zich wat meer  zouden kunnen verheugen op contact met de buitenwereld via internet, door de aanschaf van laptops met webcams.

De ouders en broer van Matthijs zijn na zijn dood met het stichtingswerk begonnen, waarbij zij ondersteund worden door een vijftal bestuursleden, waaronder Harry Willemsen (manager Organisatie van de academie Marketing & International Management). Niels Bouwhuis, laatstejaarsstudent aan Saxion Hogescholen, is eveneens nauw betrokken bij het werk van de stichting door er een bestuursfunctie te vervullen. Niels: “Ik kende Matthijs van het uitgaan op zondag, we spraken elkaar dan wel eens en na zijn dood ben ik bij het stichtingswerk betrokken geraakt.” De stichting heeft sinds haar oprichting in 2003 62.000 euro aan sponsorings- en donatiegeld uitgegeven. Niels: “Van dit bedrag zijn tot dusver acht laptops met webcams aangeschaft voor het Medisch Spectrum Twente, maar ook tv’s, dvd, relaxstoelen, een koelkast, magnetron en een complete draadloze infrastructuur. Andere ziekenhuizen, uit onder meer Amsterdam, Utrecht en Zwolle, hebben al grote belangstelling getoond.”

Voor Niels is het werk zeer belangrijk en waardevol: “We horen positieve geluiden over wat de stichting allemaal heeft weten te doen.” Zo schreef een recent overleden vrouw op de website een berichtje in het gastenboek, waarin ze meldde hoe fijn ze het vond dat ze haar kinderen ’s avonds via de webcam in elk geval nog welterusten kon wensen. Dit soort bemoedigende en postieve reacties geeft de (bestuurs)leden extra energie om een forse inspanning te blijven leveren. Bovendien wordt hij tijdens zijn bezoeken aan ziekenhuizen nog vaak weer hard met de neus op de feiten gedrukt. Niels: “Als je ziet dat op die isolatiekamers toch vaak jongere mensen gedurende een vrij lange periode moeten verblijven en dat de omstandigheden op zich al heel triest zijn, dan is het des te pijnlijker dat er zo weinig voorzieningen zijn. Voorzieningen waarvoor ziekenhuizen helaas geen geld hebben, vandaar dat wij dit willen doen.” De bestuursleden doen het werk niet alleen. De stichting heeft een Comité van Aanbeveling, waarin onder meer Herman Finkers, Kim Kötter, Ilse de Lange, Jan van Halst en Cor Boom zitten. Hans Wiegel is recent toegetreden tot het comité nadat de moeder van Matthijs hem een brief had geschreven, waar hij direct via een persoonlijk telefoontje op reageerde. Via het netwerk van al deze leden probeert de organisatie waardevolle bronnen aan te boren. De Stichting heeft verder de afgelopen twee jaar succesvolle benefietconcerten georganiseerd waaraan bekende artiesten hebben meegewerkt. Dit jaar zal het benefietconcert, weer met veel bekende artiesten, plaatsvinden op woensdag 28 juni in Dancing Bruins in Saasveld.