Marathon van New York lopen voor het goede doel

Vier atleten van AC Tion lopen marathon New York voor Stichting Matthijs

ENSCHEDE – Het is voor alle vier een primeur. Ans Scholte, Marijke en Johny Röwer en Herman Boersma nemen op 6 november 2004 voor het eerst deel aan de marathon van New York. Ze lopen om te finishen én voor het goede doel.

Marathon van New York

Met de training zit het wel snor. De vier atleten van AC Tion hebben heel wat kilometers in de benen. Al zal het voor Marijke Röwer een bijzondere ervaring zijn.
Het is haar eerste kennismaking met de Big Apple en haar eerste marathon.

‘Deelname aan de marathon van New York leefde bij ons vieren al langer. Het werd sterker toen we van mede-clubleden de verhalen hoorden hoe bijzonder de marathon van vorig jaar was waarbij ook jullie krant betrokken was. Toen ik onlangs vijftig jaar werd heb ik het ticket van mijn man gekregen’, vertelt Marijke Röwer.

Voor Ans Scholte, die dit jaar Sarah eveneens heeft gezien, is het de tweede marathon. De eerste wedstrijd, in Praag, legde ze binnen de vier uur af. De te kloppen man heet Herman Boersma. Hij heeft 3.14 uur achter z’n naam staan.

‘Maar het gaat ons niet om de tijd, we leggen ons geen druk op. Uitlopen, finishen, dat is het enige sportieve doel dat we ons hebben gesteld’, laat Ans Scholte weten. ‘We lopen voor twee goede doelen. De Stichting Matthijs en voor een jeugdproject van onze eigen club, AC Tion. De Stichting Matthijs is genoemd naar een leukemiepatiënt die graag wilde dat de isolatiekamers in het MST gezelliger zouden worden ingericht. Bovendien ijverde hij voor computers en een online-verbinding zodat hij makkelijker met het thuisfront en z’n vrienden kon communiceren.’De andere helft van het geld gaat naar een jeugdproject van de eigen atletiekclub. Johny Röwer: ‘We willen speciale oefenmaterialen kopen, zoals fluisterballen die jongeren kunnen gebruiken om een goede werptechniek te leren.’

In eigen kring worden briefjes uitgedeeld waarop de naam van de gulle gever op staat. ‘Die gaan in een ton. We trekken daar een winnaar uit die van ons eigen geld een aardigheidje krijgt. En tot 20 november kunnen mensen geld overmaken op banknr. 913329983 ten naam van J. Röwer onder vermelding van New York.’

Tagged with: , ,