Betere isolatiekamers voor leukemiepatiënten

Geesteren- 9-11-2005

GEESTEREN – Hij kan het zelf niet meer meemaken, Matthijs Kienhuis uit Geesteren overleed in 2002 aan leukemie. Maar in zijn naam strijdt zijn familie verder voor Matthijs’ droom: laptops, tv’s en magnetrons om het verblijf in isolatiekamers in ziekenhuizen draaglijker te maken. Met succes: in het hele land profiteren patiënten binnenkort van de inspanningen.

IsolatiekamersHet is drieëneenhalf jaar later, maar nog niet te verkroppen voor Suzan Kienhuis, moeder van Matthijs. In februari 2002 moest ze afscheid nemen van haar zoon, 23 jaar. Hij leed op dat moment al een tijd aan leukemie, maar maakte het ironisch genoeg relatief goed. ‘Dat is het wrange’, zegt Suzan met een blik op de foto van Matthijs in de woning in Geesteren.

‘De kanker was helemaal onder de knie, Matthijs had alles overwonnen. Hij is overleden aan een schimmelinfectie. Dat is heel erg frustrerend.’

Ondanks de pijn en het verdriet, wist de familie van Matthijs alle ellende om te zetten in iets positiefs: de strijd voor beter uitgeruste isolatiekamers in ziekenhuizen met spullen als laptops, webcams, televisies, telefoons en magnetrons. Het MST is al voorzien, binnenkort volgen het AMC in Amsterdam, het UMC in Utrecht en het LUMC in Leiden.

Suzan Kienhuis: ‘Dat was Matthijs’ wens, om hier geld voor in te zamelen als hij beter was. Hij had zo graag de beschikking gehad over een laptop om contact met de buitenwereld te hebben.’ De student verbleef zelf, na chemokuren, 161 dagen in isolatiekamers van het Medisch Spectrum Twente en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Omdat zijn weerstand tot nul gereduceerd was, werd hij zoveel mogelijk afgezonderd. Suzan: ‘Het zou zoveel gescheeld hebben met die apparatuur. Even een snackje als je ‘s avonds honger hebt, even internetten en mailen, een film kunnen kijken. Maar ja, er is geen budget voor.’

Inmiddels heeft de Stichting Matthijs (met daarin onder meer ook een vriend van Matthijs, en dokter Schaafsma, de hematoloog die hem behandelde) de nodige resultaten geboekt. Er is voor 61.000 euro geleverd, de isolatiekamers van het MST zijn volledig uitgerust, vertelt Suzan trots. Maar het is nog lang niet klaar. ‘Ons streven is om alle ziekenhuizen in Nederland waar leukemiepatiënten worden behandeld, hiervan te voorzien. Dat zijn er zeventien.’

Het AMC, UMC en LUMC hebben concrete verzoeken bij de stichting ingediend, die nog enkele tienduizenden euro’s ter beschikking heeft.

‘We willen ook snel met Nijmegen aan de gang. Het schijnt dat daar helemaal niets is, dat er zelfs voor televisie en telefoon betaald moet worden.’

Suzan Kienhuis, die vastberaden is om door te gaan tot de klus is geklaard, is zo’n twintig uur per week met de stichting bezig. ‘Als je nu die isolatiekamers in het MST ziet en die dankbare reacties hoort. Dat is heftig voor ons, maar ook heel erg mooi.’

Voor meer informatie over het werk van de Stichting Matthijs, kijk op de website:www.stichtingmatthijs.nl.