Afstuderen in de geest van Matthijs Kienhuis

GEESTEREN – Het is een afstudeeropdracht die de Saxion-studenten Sander Arendsen en Remco Bonke zoals ze verwachten niet alleen een diploma oplevert, maar bovendien een extra goed gevoel. Ter nagedachtenis aan Matthijs Kienhuis organiseren ze een benefietconcert.

afstuderen nagedachtenis Matthijs

Net als zijzelf volgde de in Geesteren woonachtige Matthijs aan de Saxion Hogeschool Enschede de studie commerciële economie, maar op school hebben ze elkaar nooit ontmoet. Kort voor zijn eigen afstuderen werd Matthijs, zo weten ze te vertellen, geconfronteerd met acute leukemie.

Het betekende voor de jonge student dat hij dagen achtereen werd verpleegd op een isolatiekamer in het Enschedese ziekenhuis, om precies te zijn 161 dagen in totaal. ‘Wat Matthijs daar vooral heel erg miste, is het contact met de buitenwereld.’ De behandeling werd voor hem extra zwaar omdat hij werd afgezonderd van alles en iedereen en niet de beschikking had over een computer. Mailen met familie en vrienden of tijdens de lange uren wat surfen op het internet had voor de zieke Matthijs voor de nodige afleiding kunnen zorgen, maar was in de isolatiekamer niet mogelijk. ‘Matthijs heeft daarom altijd gezegd dat hij daar onmiddellijk werk van zou maken, mocht hij beter worden’, vertelt Sander. Echter, dat geluk was hem niet gegund. Matthijs overleed aan zijn ziekte drie jaar geleden, op 23-jarige leeftijd.

Zijn ouders en z’n broer stelden in de periode daarna alles in het werk de wens van Matthijs te laten uitkomen, met de bedoeling het verblijf op de afdeling voor andere patiënten te veraangenamen. Het benefietconcert, dat vorig jaar juli op touw werd gezet door drie klasgenoten van Matthijs, bracht tussen de 35.000 en 40.000 euro op. Voldoende om de isolatieruimte in Enschede alvast te voorzien van relaxstoelen en laptops.

Duidelijk werd al snel dat ook andere ziekenhuizen in het land hun patiënten graag dergelijke voorzieningen bieden. Sander en Remco stapten daarom op hun docenten af met het verzoek een tweede benefietavond te mogen verzorgen.

Voor ‘the Benefit music event 2005’, die dit jaar woensdag 13 juli wordt gehouden, opnieuw bij Bruins in Saasveld, hebben de beide Denekampse studenten inmiddels zo goed als alles rond. ‘Het moeilijkste was nog het over de streep trekken van de sponsors’, zegt Remco. Ze begonnen er eind januari mee. ‘Niet makkelijk omdat we net na de acties voor Azië en Darfur kwamen.’ Onderaan de posters die ze lieten drukken, staat ondanks dat een imposante rij namen van bedrijven die op de een of andere manier een steentje bijdragen. ‘En het regelen van de bands en dj’s was ook een heel karwei.’

In de dancing van Monique Bruins, die direct bereid was haar uitgaansgelegenheid weer voor het goede doel ter beschikking te stellen omdat Matthijs er elke zondagmiddag kwam, treden vanaf 19.30 uur vier bands op. Who Cares is de formatie waarvan Matthijs als gitarist zelf deel uitmaakte. ‘Het was z’n lust en z’n leven’, weet Sander. ‘De band treedt nu alleen nog op tijdens benefietevenementen.’ In een andere zaal is een disco-classics-party, aangevoerd door dj Corné Klijn, bekend van Radio 3FM. Dj’s als Pila, Buzz Fuzz, G-Spott, Eric van Kleef en die van Hotradio wisselen elkaar af in een van de andere zalen, en vertegenwoordigen verschillende muziekstijlen. De Saxion-studenten hebben het idee hun overleden mede-student in de tussentijd een beetje te hebben leren kennen, ondanks dat ze nooit persoonlijk kennismaakten. Dat komt vooral omdat de familie van Matthijs nauw bij de voorbereidingen was betrokken en bij alle vergaderingen aanwezig was. ‘Ze zijn er uiteraard heel blij mee dat het initiatief wordt voortgezet, want wat Matthijs is overkomen is verschrikkelijk en kan iedereen treffen. We kunnen allemaal, zomaar op een dag worden geconfronteerd met een ernstige ziekte.’

De organisatoren hebben geregeld dat bezoekers met korting naar Saasveld kunnen reizen. Voor vijf euro worden ze door taxibedrijf Brookhuis vervoerd, maakt niet uit waar vandaan in Noordoost-Twente. Het benefietconcert voor Matthijs trok de eerste keer zo’n 1800 bezoekers. De Denekampers hopen uiteraard op net zoveel belangstelling als toen.

De posters zijn intussen in heel Twente opgehangen en de entreekaarten (acht euro in de voorverkoop en tien euro aan de deur) liggen klaar bij de diverse voorverkoopadressen.

Voor meer informatie over ‘the Benefit music event’ en het busvervoer kijk op www.stichtingmatthijs.nl.