Studenten en tevens klasgenoten van Matthijs dragen hun steentje bij

Studenten hebben Stichting Matthijs als afstudeerproject
Geesteren –  14 juli 2004 – Telegraaf

GEESTEREN, Van de ene op de andere dag werd Matthijs’ leven overhoop gegooid. Toen in februari 2002 bij de gepassioneerde gitarist van de band Who Cares acute leukemie werd vastgesteld, belandde hij op een isoleerkamer. De strijd in alle eenzaamheid tegen de ziekte was voor Matthijs zo’n martelgang, dat hij plechtig beloofde dat toekomstige lotgenoten niet hetzelfde zouden hoeven te ondergaan. „Als ik straks klaar ben met mijn ziekte, ga ik geld inzamelen voor het ziekenhuis.”

Zover kwam het echter niet. Matthijs Kienhuis, afkomstig uit het Twentse Geesteren, bezweek na 161 dagen aan het ziekbed te zijn gekluisterd – ruim twee jaar geleden aan de leukemie. Slechts 23 jaar oud. Matthijs’ vrienden en mede studenten hebben nu het voortouw genomen om de laatste wens van hun maatje postuum in te willigen. Morgenavond wordt er een benefietconcert gehouden, waarna van de opbrengst onder meer laptops worden gekocht voor nieuwe leukemieslachtoffers.

Lijdensweg
Leonie Haarhuis, een goede vriendin van Mathijs, maakte de lijdensweg die een verpleging isolement met zich meebrengt van nabij mee. En ook Student Tom Borggreve, die Matthijs van school kende weet uit ervaring waar hij het over heeft: „De vader van mijn vriendin heeft ook leukemie gehad. Gelukkig gaat het nu weer beter met hem en is hij weer thuis, maar ook hij lag op een isoleerafdeling.” Borggreve legt uit dat voordergelijke patiënten wat afleiding in het monotone bestaan meer dan welkom is: „Als iemand zich drie tot vier weken achtereen niet buit zijn kamer mag bewegen is iedere afleiding welkom. Patiënten hebben weinig tot geen contacten met de buitenwereld. Vrienden mogen met zomaar op ziekenbezoek komen en dit is juist wat deze mensen nodig hebben. Daarom kan een computer met internetverbinding van grote betekenis voor ze zijn.” Leonie Haarhuis en Tom Borggreve besloten, samen met Dorien Kraaijenvanger, als studenten commerciële economie van de Saxion Hogeschool in Enschede, de laatste wens van Matthijs tot hun afstudeeropdracht te maken. Een half jaar lang werkten ze zich uit de naad om het benefietconcert te organiseren. Eerst een geschikte locatie vinden, de bands en dj’s contracteren, de publiciteit verzorgen. Er word een comité van aanbeveling samengesteld, met daarin onder anderen de van oorsprong uit Twente afkomstige zangeres Ilse de Lange en cabaretier Herman Finkers, die zelf aan een vorm van leukemie lijdt. Er kwam heel wat bij kijken. Maar morgenavond is het dan eindelijk zover. Who Cares, de band van Matthijs, opent het festival bij Zaal Bruins in Saasveld, waarna bands als 16Down, Racoon en de regionale toppers E-Norm en PPM samen met in totaal twintig dj’s van zich zullen laten horen.

Met het geld van eerdere acties werden vorige week al zeven laptops met webcams en een aantal relaxfauteuils door Harry en Suzan Kienhuis – Matthijs’ ouders – afgeleverd bij het ziekenhuis in Enschede. Maar Tom, Leonie en Dorien willen meer. Met het benefietconcert moet dan ook zoveel mogelijk geld worden opgehaald, zodat Matthijs’ laatste wens bewaarheid kan worden. Inmiddels zijn ze bij de Saxion Hogeschool Enschede dusdanig onder de indruk dat de Stichting Matthijs is verheven tot een jaarlijks terugkerend afstudeerproject. ,,Hoe het er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. Maar het is de bedoeling dat ieder jaar een aantal studenten zich hiermee gaat bezighouden.” Tom, Leonie e Dorien zagen hun inspanningen inmiddels beloond met een dikke voldoende: ,,Vorige week hebben ons diploma opgehaald. We hebben een 8 als eindcijfer gekregen. Heel leuk natuurlijk, maar de echte kroon op ons werk moet nog volgen.”

Studenten helpen Stichting Matthijs

Foto : Robert Hoetink