Marathon voor Stichting Matthijs

Ruim honderd tukkers nemen deel aan de marathon van New York
Almelo – 2 november 2004 – Twente Vandaag

ALMELO – Een vliegtuig gevuld met ruim honderd Tukkers, deelnemers aan de marathon van New York inclusief een volledige Twentse bemanning, maakt morgen de oversteek naar New York. Daar hopen de lopers de 42 kilometer en 195 meter rennend af te leggen. In eerste plaats gaan ze voor eigen succes, maar in hun achterhoofd spoken ook al die goede doelen rond waarvoor ze kilometergeld krijgen. Het merendeel van de lopers uit Twente loopt voor drie goede doelen tegelijk. Een actie die werd opgezet op initiatief van Jan van Alstede uit Haaksbergen. Drie stichtingen krijgen eind dit jaar een geldbedrag overgeschreven van de marathonlopers: De Eik, Vrienden van Erve Meyerinkbroek en Springplank. De Eik, met vestigingen in Oldenzaal, Enschede, Hengelo, Almelo en Borne, richt zich op ongeveer 250 moeilijk lerende jongeren met een IQ tussen de vijftig en de tachtig. De Stichting Vrienden van Erve Meyerinkbroek regelt allerlei zaken op zorgboerderij Erve Meyerinkbroek in St. Isidorushoeve waar 28 gehandicapte mensen een nuttige dagbesteding hebben. Stichting Springplank in Enschede houdt zich bezig met sport voor geestelijk gehandicapte kinderen. Enschedeër Hans Assink is een van hen die deelneemt aan het initiatief van Jan van Alstede. ‘Het loopt lekkerder voor een goed doel’, licht hij toe. Assink heeft aansprekende namen uit de voetballerij op zijn lijstje staan, onder wie FC Twentespelers Jeroen Heubach en Bas Sibum. Ook het trainerskoppel Jan van Staa en Rini Coolen steunen de actie.

Yvonne en Peter Verbree uit Wierden en Bas Vinkenvieugel uit Oldenzaal lopen voor de stichting Matthijs. Yvonne en Peter pakten de sponsorzaken serieus aan. Het echtpaar ging gesprekken aan met de bestuursleden van stichting Matthijs. Hoorde dat het goed was en stelde een sponsormap samen om voornamelijk bedrijven te interesseren. ‘Het gaat goed met de actie’, stelt Verbree. ‘Vooral de laatste weken is het in een stroomversnelling gekomen.’ De motivatie bij Vinkenvleugel om zich in te zetten voor de stichting is dat hij zelf enkele leden van zijn familie zag knokken tegen kanker. Hij denkt een bedrag van ruim negenhonderd euro in te zamelen. De marathon van New York wordt zondag gelopen. De deelnemers lopen onder meer door wijken met de illustere namen als The Bronx en Manhatten.

Marathon voor Matthijs Kienhuis