Marathon voor het goede doel

Marathon meters maken voor het goede doel
Wierden – 21 juli 2004 – De driehoek

Marathon Peter en Yvonne Verbree

Peter en Yvonne Verbree hopen via sponsoren veel geld bij elkaar te lopen voor de Stichting Matthijs. (foto: Harry Broeze)

WIERDEN – De datum 7 november 2004 lijkt nog ver weg maar Peter en Yvonne Verbree uit Wierden hebben deze datum voor de marathon al maanden in hun gedachten. En niet alleen dat. Die novemberdag maakt ook al tijden deel uit van hun weekprogramma. Net als 175 andere mensen uit de regio hopen ze namelijk op 7 november de marathon van New York met goed gevolg af te leggen. Peter en Yvonne Verbree maken deel uit van de clinic onder aanvoering van Marti ten Kate en medewerking van TC Tubantia. Bij de voorbereidingen is tevens voormalig atletiek bondscoach Wim Verhoom betrokken die ook prins Willem Alexander coachte voor deze marathon.

Behalve een sportieve prestatie willen Yvonne en Peter ook een maatschappelijk doel dienen koppelen, inmiddels zijn ze druk op zoek naar sponsoren bate van de Stichting Matthijs. Deze stichting wil zich inzetten voor jongeren en kinderen die vanwege hun ziekte langere tijd in isolatie moeten verblijven in het ziekenhuis om deze tijd, voor zover mogelijk, iets aangenamer te maken. De stichting is opgericht na het overlijden in februari 2002 van de 23-jarige Matthijs Kienhuis (1978 geboren in Geesteren), die leed aan een acute vorm van leukemie en zelf 161 dagen in isolatie door moest brengen. Hij had zich voorgenomen, als hij wat aan de beterende hand zou zijn, zich in te zetten voor het sponsoren van bijvoorbeeld computers, dvd/video apparatuur met ‘de films die de moeite waard zijn’ en een magnetron voor de geïsoleerde ziekenkamers in het ziekenhuis zodat jongeren, ondanks hun isolatie, toch contact zouden kunnen houden met de buitenwereld en het verblijf iets veraangenaamd zou kunnen worden. Helaas heeft hij dat niet zelf meer kunnen bewerkstelligen.

Daarop besloten familie, docenten en medestudenten, artsen en vrienden zich samen in te zetten voor een nieuwe stichting die de ideeën van Matthijs alsnog zouden uitwerken. Ziekenhuizen hebben zelf de financiële mogelijkheden niet om dergelijke zaken te kunnen financieren. Afgelopen week vond ten bate van de stichting Matthijs een benefietconcert plaats in dancing Bruins en besteedden diverse radio en tv stations aandacht aan de stichting.

“Doordat we weten dat we ook ten bate van de Stichting Matthijs lopen, maakt dat straks het lopen in New York, maar ook nu al bij de trainingen, een stuk lichter”, weten Yvonne en Peter Verbree. Omdat ze in eigen omgeving ook in aanraking kwamen met leukemiepatiënten sprak het werk van de stichting hen erg aan. “Bovendien zijn wij en onze kinderen momenteel gezond en dan besef je des te meer hoe geweldig het is dat we kunnen sporten en zo kunnen we op deze manier wat bijdragen aan voorzieningen voor mensen die ziek zijn. De eerste positieve reacties op hun initiatief zijn inmiddels binnen. Het lopen van een marathon is geen sinecure en vraagt een prestatie waarvoor je goed en op tijd met je voorbereidingen bezig moet zijn. En dat doen Yvonne en Peter met volledige inzet. Nauwkeurig worden de aanbevolen schema’s, clinics en trainingen gevolgd.

Momenteel trainen ze vijf keer per week zo’n tien tot twaalf kilometer in de vorm van tempotrainingen en hersteltrainingen en in het weekend wordt een duurloop gedaan. Met name voor Yvonne is het een pittige opgave, omdat ze nog maar één keer eerder een hele marathon liep. Dat was twee jaar geleden in Berlijn. Ook toen al waren er al plannen om naar de Big Appel te gaan, maar de marathon werd door de toenmalige aanslagen afgelast. Onlangs liep ze als training de tien kilometer bij de Wiezoloop en dat bleek al behoorlijk zwaar. En dus moet nog stevig verder getraind worden. Ook echtgenoot Peter bereid zich terdege voor, maar hij heeft al heel wat meer ervaring met vele triatlons en ultra triatlons. Ze zien beiden erg uit naar de reis die ze natuurlijk zelf betalen en hopen behalve op een sportieve prestatie ook op een mooie bijdrage voor de stichting Matthijs. Als we vragen naar een schatting van de finishtijd dan hoopt Peter binnen de vier uur binnen te zijn. Yvonne hoopt binnen de vijf uur de eindstreep te passeren.

Via internet kan iedereen de marathon volgen omdat iedere deelnemer een persoonlijke chip meedraagt. Zo kan iedereen zien waar de lopers zich op het parcours bevinden. Meer informatie is te verkrijgen bij de familie Verbree, Korianderhof 44 te Wierden, telefoon 0546-577027, e-mail : p.j.verbree@hetnet.nl. De stichting heeft een eigen website op www.stichtingmatthijs.nl.

Logo Stichting Matthijs