Dansmarathon voor het goede doel

Dansmarathon voor het goede doel. Leerlingen van dansschool Reinders in Goor dansen geld bijeen voor terminale patiënten.
dansmarathon

GOOR -Maar liefst 648 minuten, bijna elf uur, stond de winnaar van de dansmarathon in Goor zondag op de dansvloer. Met 53 dansschoolgenoten werd geld binnengehaald voor de Stichting Matthijs. ‘Zij geven terminale kinderen een gezelligere plek in het ziekenhuis’, vertelt Wil Reinders van de gelijknamige dansschool. De openingsdans was aan burgemeester Ank Bijleveld-Schouten. Daarna mochten de jongeren in de leeftijd tussen dertien en achttien jaar zelf de vloer
op. Bijgestaan door supporters en sponsoren dansten ze daar van half tien ’s ochtends tot half tien ’s avonds. Met stempelkaarten in de aanslag, want na iedere drie minuten volgde een nieuwe stempel en een nieuwe dans. Als inzet lagen voor de grootste fanatici een fiets en mobiele telefoons te wachten. ‘Zij komen vandaag hun bed niet meer uit’, zegt ervaringsdeskundige Wil Reinders. Natuurlijk stond niet het krijgen, maar het geven centraal. Sommige dansers kunnen met hun bewijs van inzet, de stempelkaart, meer dan driehonderd euro bij hun sponsoren ophalen.

Ervaring

Reinders: ‘We zijn op dit idee gekomen via een arts, die de marathon van Enschede heeft gelopen. Hij stelde voor om voor terminale patiënten te dansen. ‘Reinders vindt wel dat zoiets niet ieder jaar moet worden gedaan. ‘Voor deze lichting is het een nieuwe ervaring, maar anders raken ze er snel op uitgekeken.’ Om die reden organiseert de dansschool ‘slechts’ om de zoveel jaar een marathon voor het goede doel. Eerder waren onder meer het Rode Kruis en Amnesty International de begunstigden, nu de stichting Matthijs. Op zestien januari, als de dansers langs de deur bij hun sponsoren zijn geweest, wordt bekendgemaakt hoeveel geld precies is binnengehaald.

dansmarathon

Dansschool Reinders