Afstuderen met het hart

Oud-klasgenoten laten Matthijs droom postuum uitkomen.

Klasgenoten Matthijs

(vlnr) Dorien Kraaijenvanger , Tom Borggreve en Leonie Haarhuis                                          (foto: Niels Bouwhuis)

Matthijs Kienhuis was slechts 23 jaar toen hij op 5 februari 2002 overleed aan leukemie. De slagerszoon uit Geesteren lag 161 dagen in het ziekenhuis, totdat hij  de strijd uiteindelijk moest opgeven. Het waren zware maanden voor hem,
omdat hij een groot deel van de tijd doorbracht in een isolatiekamer. Internet en email hadden hem in contact met de buitenwereld kunnen brengen, maar het leek een onmogelijkheid om deze moderne voorzieningen in een ziekenhuis te installeren. Net zoals iedereen om hem heen rekende hij op genezing. Eenmaal gezond zou hij geld gaan inzamelen om toekomstige leukemiepatiënten een iets aangenamer verblijf in de isoleerkamer te bezorgen.

Zover kwam het echter niet. Een klein jaar geleden besloot een selecte groep mensen (familie, vrienden, artsen, docenten) om Matthijs wens in vervulling te laten gaan. Ze richtten de stichting Matthijs op. Met als doel geld en middelen te werven, door het verblijf van mensen die intensief behandeld worden enigszins te veraangenamen. Onder de paraplu van deze stichting hebben drie oud-klasgenootjes van Matthijs besloten om hun afstudeeropdracht aan de Saxion te Enschede te wijden aan de organisatie van een benefietconcert. Op woensdag 14 juli zet Dancing Bruins in Saasveld de deuren wagenwijd open voor vier bands, een paar dj’s en zo’n 2.500 bezoekers. Een van de bands betreft Who Cares, de band waarin Matthijs niet onverdienstelijk gitaar speelde. De regionale topper is E-norm. Daarnaast zijn de studenten nog bezig met twee landelijke toppers. Leonie Haarhuis , Tom Borggreve en Dorien Kraaijenvanger stoppen hun hele ziel en zaligheid in de organisatie van het benefietconcert. “We zijn sinds kort fulltime met de organisatie bezig. Hoewel het een afstudeeropdracht is, gaat het ons absoluut niet om een hoog cijfer. We willen in de eerste plaats veel geld ophalen, zodat veel mensen geholpen kunnen worden.

Het geld is in eerste instantie bestemd voor het Medisch Spectrum Twente in Enschede. Daarna komen eventueel andere ziekenhuizen aan bod”, aldus Dorien. Monique Bruins , eigenaar van Dancing Bruins wilde maar wat graag meewerken aan het evenement. “Matthijs kwam wekelijks bij Bruins en was een graag geziene gast”, weet Dorien. Al het geld dat binnenkomt, komt ten goede aan de stichting. Mensen die actie willen ondersteunen, kunnen bellen met de organisatoren: 053-4871595. Op de site ‘www.stichtingmatthijs.nl‘ is alles te lezen over de stichting, over het concert en over Matthijs zelf.

Matthijs