Saxion docente zingt voor Stichting Matthijs

Saxion docente Carolien Bierman-van Wijngaarden had ‘Hopes & Fears’ al een tijdje op de plank liggen. ‘Ik had er alleen nog geen goede tekst bij’. De inspiratie kreeg de 32-jarige Enschedese toen ze betrokken raakte bij een benefietconcert voor de Stichting Matthijs. ‘Er zal nog wel meer uitkomen want er ligt nog veel meer op de plank.’

Docent aan het Saxion in Enschede

Carolien Bierman doceert vrijetijdsmanagement aan de Saxion Hogeschool in Enschede. In die hoedanigheid raakte ze betrokken bij het benefietconcert voor de Stichting Matthijs. De stichting is vernoemd naar Matthijs Kienhuis uit Geesteren, die in 2002 op 23-jarige leeftijd aan acute leukemie overleed. Matthijs studeerde commerciële economie aan Saxion Hogeschool. Elk jaar wordt er een muziek evenement gehouden en komende woensdag is het weer zover in partycentrum Bruins te Saasveld. Met de opbrengst wordt geprobeerd om de situatie van leukemiepatiënten tijdens de loodzware behandeling wat draaglijker te maken. ‘Het eerste concert was een afstudeeropdracht voor studenten van onze school. Vanwege het wk voetbal, het CSI Geesteren en de tentamenperiode op het Saxion zou het eerst niet doorgaan. Drie maanden geleden hebben we besloten om het toch door te laten gaan.’

Hope & Fears

Drie ‘potige’ dames, die hiermee studiepunten verdienen voor het vak evenementenorganisatie (tevens aan het Saxion), hebben een heel goed programma van de grond gekregen.’ Naast optredens van Di-rect, Nick & Simon, Beethoven een hele trits bekende cd’s en Denise Mulder (kampioen paaldansen) presenteert Bierman haar ‘debuutsingle’. ‘Ik heb nooit in een band gezeten, maar voor de fun altijd wel muziek gemaakt. ‘Hopes & Fears’ gaat over de angst en de gevoelens die leukemiepatiënten als Matthijs hebben. Hij heeft 161 dagen in een isolatiekamer doorgebracht en dat vond hij echt verschrikkelijk. Daar moet een andere voorziening voor komen.’

Saxion docente Carolien Bierman

Carolien Bierman, Saxion Docente, schreef het nummer Hope & Dreams voor Stichting Matthijs

Het pakkende uptempo-nummer werd razendsnel opgenomen in de studio van de Almelose muzikant Mark Weber. ‘We hebben het met z’n tweeën ingespeeld. Misschien gaan we het later nog eens opnemen met wat andere muzikanten erbij. Volgens mij nog veel beter, maar we hadden de tijd er niet voor.’ De cd ligt nu bij de drukker en wordt volgende woensdag dus gepresenteerd. Tussen de bedrijven door zal de zingende docente haar compositie ook live brengen. Carolien: ‘Op de website van Stichting Matthijs kun je ‘Hopes & Fears’ horen, is de tekst te vinden en tref je ook meer informatie aan over het concert. De opbrengst van de single, waar er duizend van zijn gemaakt, gaat volledig naar de Stichting Matthijs. De familie Kienhuis is erg enthousiast over mijn nummer. De mensen in m’n omgeving kunnen het echter niet meer horen. Die hebben het nu al zo vaak voorbij horen komen, dat ze d’r tureluurs van worden.’