De marathon van Chicago voor Stichting Matthijs

Op 12 oktober 2003 heeft Dr. Marco de Groot de marathon van Chicago voor Stichting Matthijs gelopen. In 4uur en 35minuten heeft Marco de grootste marathon van Amerika belopen. De marathon van Chicago staat voornamelijk bekend om het lange en vlakke parcours. Het totale deelnemersaantal loopt op tot 45.000. De winnaar van de marathon van Chicago was Evans Rutto. De Keniaan liep de marathon in 2 uur en 5 minuten. De Russische atlete Svetlana Zacharova  was de eerste vrouw en liep de marathon in 2uur en 23 minuten.

Het verhaal van Marco over de marathon van Chicago

“Het is me gelukt de marathon te beëindigen (4uur, 35 minuten en 42 seconden).
Ik ben blij dat de meerderheid een bedrag heeft toegezegd voor het halen van de eindstreep i.p.v. een bedrag per minuut onder de 4 uur 20 minuten.
In mijn eerste mail/brief had ik geschreven dat men mij kon prikkelen tot het uiterste gaan door (ook) op minuten te sponsoren. Gezien mijn behaalde eindtijd kan men denken dat ik de marathon relaxed gelopen heb, zonder reserves aan te spreken. Ik kan U verzekeren, het tegengestelde is waar.

Halverwege lag ik nog goed op schema (2:01:07). Ik had op dat moment wel in de gaten dat het mij veel meer energie had gekost dan normaliter tijdens een training (in hetzelfde tempo) over die afstand. Bij het bordje 19 mijl ging het mis. Kramp in linker kuitspier. Bij het oprekken ontstond kramp in mijn rechter bovenbeenspier!

Een vertwijfeld gevoel, ga ik de eindstreep wel halen? Nadat de kramp was verdwenen begon ik te rekenen al zittende op de stoep. Pas 19 mijl x 1.6 km afgelegd, dus nog ongeveer 12 km te gaan. Als ik ga wandelen kom ik in ieder geval binnen de limiet binnen (6 ½ uur), dat gaf me toch weer een rustig gevoel. Gezien het grote aantal sponsors moest ik natuurlijk op tijd binnenkomen. Ik heb die resterende afstand (met regelmatig weer “krampaanvallen”) kunnen afleggen door te blijven denken aan de positieve bijdrage die ik kon leveren aan de Stichting Matthijs.

marathon van chicago

Ik had de dagen voor de marathon teveel gewandeld in Chicago waardoor ik met vermoeide benen aan de marathon begon. De patiënten in isolatie kunnen helemaal niet wandelen!!
Het is geen prestatie, maar een voorrecht dat ik in Chicago aan de marathon heb kunnen deelnemen.

Het is een prestatie dat ouders kort na het overlijden van hun zoon de kracht hebben kunnen opbrengen aan de patiënten te denken die nog een zware behandeling voor de boeg hebben. Dank voor uw ondersteuning van dit initiatief.”

Stichting Matthijs bedankt Marco de Groot

Als Stichting Matthijs zijn wij ontzettend trots op de prestatie van Marco de Groot. We willen je daarom nogmaals hartelijk bedanken voor de inzet die je hebt getoond tijdens het lopen van de marathon van Chicago.